HUBUNGAN DUKUNGAN SOSIAL TEMAN SEBAYA DENGAN MOTIVASI BELAJAR SISWA SMA X LAMPUNG BARAT SELAMA PANDEMI COVID-19
Abstract
ABSTRACT
Motivation is the driving force that moves a person's soul, encouraging someone to develop themselves and mobilize all the abilities and energy they have in order to achieve maximum performance. The purpose of this study was to determine whether there was a relationship between peer support and learning motivation of X high school students in West Lampung during the pandemic. One that affects student learning motivation is the existence of social support from peers, peers have an important role in adolescent development, especially at the stage of learning development where adolescents who have many friends will be able to increase interest in their education. The sample of this study amounted to 118 students in grades 1 and 2 of high school. people with the data analysis method used is the Pearson Product Moment correlation method. The results of the correlation coefficient value of the correlation coefficient of 0.685 indicate a relationship between the variables of peer social support on student motivation during the Pandemic.
Â
Keywords: social support, learning motivation, pandemic, peers
Â
Â
ABSTRAK
Motivasi belajar merupakan daya penggerak yang memotivasi semangat seseorang, mendorong seseorang untuk mengembangkan diri dan menggerakkan semua kemampuan serta energi yang dimilikinya demi mencapai prestasi yang maksimal. Tujuan penelitian adalah untuk mengetahui apakah ada hubungan antara dukungan teman sebaya dengan motivasi belajar siswa SMA X di Lampung Barat selama masa Pandemi. Salah satu yang mempengaruhi motivasi belajar siswa adalah adanya dukungan sosial dari teman sebaya. Teman sebaya memiliki peran penting dalam perkembangan remaja terutama pada tahapan perkembangan belajar dimana remaja yang banyak memiliki teman akan mampu meningkatkan minat terhadap pendidikannya. Sampel penelitian ini berjumlah 118 siswa kelas 1 dan 2 SMA dengan metode korelasi Pearson Product Moment. Hasil koefisien korelasi sebesar 0.685 menunjukan adanya hubungan positif antara variabel dukungan sosial teman sebaya terhadap motivasi belajar siswa dimasa pandemi.
Â
Kata kunci: dukungan sosial, motivasi belajar, pandemic, teman sebaya
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Aunurrahman. 2010. Belajar dan Pembelajaran, Cetakan ke-4. Bandung: Alfabeta.
Addin, R.A. (2017). Hubungan antara Regulasi Diri dan Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Motivasi Berprestasi Siswa Kelas XI SMK Analisis Kesehatan Nasional Surakarta.
Chen, H., Xu, W., Paris, C., Reeson, A., & Li, X. (2020). Social distance and SARS memory: impact on the public awareness of 2019 novel coronavirus (COVID-19) outbreak. MedRxiv, 2020.03.11.20033688. https://doi.org/10.1101/2020.03.11.20033688
Dio Wira Pratama, Diana Rusmawati. 2018. Hubungan Dukungan Sosial Teman Sebaya Dengan Motivasi Belajar Dalam Program Sekolah Lima Hari Di Sman 5 Semarang.
Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Sikapi COVID-19, Kemendikbud Terbitkan Dua Surat Edaran 12 Maret 2020
Lu, R., Zhao, X., Li, J., Niu, P., Yang, B., Wu, H., … Tan, W. (2020). Genomic characterisation and epidemiology of 2019 novel coronavirus: implications for virus origins and receptor binding. The Lancet, 395(10224), 565–574.https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30251-8
Muhibbin Syah, 1995. Psikologi Pendidikan dengan pendekatan baru. Bandung: Rosdakarya.
Nurkholis, 2020. Dampak Pandemi Novel-Corona Virus Disiase (Covid-19) Terhadap Psikologi Dan Pendidikan Serta Kebijakan Pemerintah: Jurnal PGSD Universitas Muhammadiyah Cirebon. Vol 6. Diakses pada 15 Mei 2020.
Nelson, R. M., & DeBracker, T. K. (2008). Achievement motivation in adolescents: the role ofpeer climate and best friends. The Journal of Experimental Education.
Novianti, T. Hubungan Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Motivasi Belajar siswa kelas VII MTS Al Yasini Pasuruan. 2016.
Ryan & Decy. 2000 Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions.
Suemanto, Wasty. 2006. Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Asdi Mahasatya.
DOI: https://doi.org/10.36269/psyche.v3i2.469
Refbacks
- There are currently no refbacks.
PSYCHE Index:

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

_.png)








