" />--}}

ANALISIS PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS: DAMPAK HABITS OF MIND DENGAN VISUAL THINGKING

Ani Listianingsih, Suherman Suherman

Abstract


Low understanding of mathematical concepts in mathematical learning is due to a lack of learning strategies. Therefore, this study aims to analyze the influence of Habits of Mind (HOM) on students' visual thinking in understanding mathematical concepts. Costa and Kallick's 16-category HOM questionnaires were used as research instruments. Data analysis techniques used data reduction, data presentation, and conclusion withdrawal. Based on the results of data analysis, it is known not to have the ability habits of mindfully. The results showed the profile of HOM in the understanding of the mathematics of students with visual thinking is still classified as sufficient criteria. And overall, the average Habits of Mind indicator obtained is 66.61% included in the requirements enough. Students who have Habits of Mind and good visual thinking will more easily understand mathematics. In contrast, Habits of Mind and visual thinking that is not good will be more difficult to understand mathematics.


Keywords


Habits of Mind; Understanding mathematics; Visual Thinking

Full Text:

PDF

References


M. Ario, “Penalaran matematis dan mathematical habits of mind melalui pembelajaran berbasis masalah dan penemuan terbimbing,” Edusentris, vol. 2, no. 1, pp. 34–46.

A. D. Handayani, “Mathematical habits of mind: Urgensi dan penerapannya dalam pembelajaran matematika,” J. Math Educ. Nusant. Wahana Publ. Karya Tulis Ilm. Di Bid. Pendidik. Mat., vol. 1, no. 2.

B. Miliyawati, “Urgensi strategi disposition habits of mind matematis,” Infin. J., vol. 3, no. 2, pp. 174–188.

S. D. Aini and S. I. Hasanah, “Berpikir Visual dan Memecahkan Masalah: Apakah Berbeda Berdasarkan Gender?,” JNPM (Jurnal Nas. Pendidik. Mat., vol. 3, no. 2, pp. 177–190.

S. N. PB, “Menghadapi Generasi Visual; Literasi Visual untuk Menstimulasi Kemampuan Berpikir dalam Proses Pembelajaran,” ELSE (Elementary Sch. Educ. Journal) J. Pendidik. Dan Pembelajaran Sekol. Dasar, vol. 1, no. 2a.

D. R. Juwita, “Pendidikan Akhlak Anak Usia Dini di Era Milenial,” At-Tajdid J. Ilmu Tarb., vol. 7, no. 2, pp. 282–314.

T. Y. E. Siswono, “Implementasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Matematika,” in Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, Hal, pp. 1–12.

H. Tanis, “Pentingnya pendidikan character building dalam membentuk kepribadian mahasiswa,” Humaniora, vol. 4, no. 2, pp. 1212–1219.

A. Buchari, “Peran guru dalam pengelolaan pembelajaran,” J. Ilm. Iqra’, vol. 12, no. 2, pp. 106–124.

U. S. Supardi, “Arah pendidikan di Indonesia dalam tataran kebijakan dan implementasi,” Form. J. Ilm. Pendidik. MIPA, vol. 2, no. 2.

L. F. Indriani, A. Yuliani, and A. I. Sugandi, “Analisis Kemampuan Penalaran Matematis dan Habits Of Mind Siswa SMP Dalam Materi Segiempat Dan Segitiga,” J. Math Educ. Nusant. Wahana Publ. Karya Tulis Ilm. Di Bid. Pendidik. Mat., vol. 4, no. 2, pp. 87–94.

V. H. Kristanto, “Peningkatan Prestasi Belajar Matematika Melalui Penerapan Lesson Plan Berbasis Multiple Intelligence,” Al-Jabar J. Pendidik. Mat., vol. 8, no. 1, pp. 25–34.

F. Nursyeli and N. Puspitasari, “Studi Etnomatematika pada Candi Cangkuang Leles Garut Jawa Barat,” Plusminus J. Pendidik. Mat., vol. 1, no. 2, pp. 327–338.

J. Jufrida, F. R. Basuki, M. D. Pangestu, and N. A. D. Prasetya, “Analisis Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar IPA dan Literasi Sains di SMP Negeri 1 Muaro Jambi,” Edufisika J. Pendidik. Fis., vol. 4, no. 02, pp. 31–38.

E. Widyastuti and S. A. Widodo, “Hubungan Antara Minat Belajar Matematika Keaktifan Siswa Dan Fasilitas Belajar Disekolah Dengan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas X Smk Se-Kecamatan Umbulharjo,” in Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Etnomatnesia, .

M. D. Kurniasih, “Pengaruh pembelajaran react terhadap kemampuan berpikir kritis matematis ditinjau dari habit of mind mahasiswa,” Kalamatika J. Pendidik. Mat., vol. 2, no. 1, pp. 29–38.

U. Susnariah, “Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Siswa melalui Pembelajaran Matematika Realistik,” J. Educ. FKIP UNMA, vol. 6, no. 1, pp. 162–170.

Y. Yuzalia, H. Nufus, and H. Hasanuddin, “Analisis Newman’s Error Penyelesaian Soal-Soal Pada Materi Himpunan Berbasis Kemampuan Komunikasi Matematis berdasarkan Gaya Kognitif dan Habits of Mind,” JURING (Journal Res. Math. Learn., vol. 4, no. 2, pp. 113–122.

I. Sylvia, S. Anwar, and K. Khairani, “Pengembangan Instrumen Penilaian Autentik Berbasis Pendekatan Authentic Inquiry Learning Pada Mata Pelajaran Sosiologi di Sekolah Menengah Atas,” J. Socius J. Sociol. Res. Educ., vol. 6, no. 2, pp. 103–120.

Y. Wijanarko, Model pembelajaran Make a Match untuk pembelajaran IPA yang menyenangkan, vol. 1, no. 1. Taman Cendekia: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An.

M. Fendrik, Analisis Kemampuan Habits Of Mind Matematis Siswa Kelas V Sekolah Dasar, vol. 2, no. 2. PGSD FKIP Universitas Riau.

W. Umar and W. S. Nadra, “MEMBANGUN BUDAYA HABITS OF MIND SISWA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA,” PEDAGOGIK, vol. 6, no. 1.

E. Surya, “Visual thinking dalam memaksimalkan pembelajaran matematika siswa dapat membangun karakter bangsa,” J. Penelit. Dan Pembelajaran Mat., vol. 5, no. 1, pp. 41–50.

H. Budiman and I. Esvigi, “Implementasi Strategi Mathematical Habits of Mind (MHM) Berbantuan Multimedia untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa,” PRISMA, vol. 6, no. 1, pp. 32–42.

I. M. Zuraida and R. Johar, “PENINGKATAN PEMAHAMAN MATEMATIS DAN DISPOSISI MATEMATIS DENGAN STRATEGI MATHEMATICAL HABITS OF MIND,” J. Peluang, vol. 2, no. 1.

S. Hartinah, “Probing-prompting based on ethnomathematics learning model: The effect on mathematical communication skills,” J. Educ. Gift. Young Sci., vol. 7, no. 4, pp. 799–814, 2019, doi: 10.17478/jegys.574275.

E. S. Utomo, “Investigasi Proses Visualisasi Matematis: Studi Kasus Siswa Field-Independent Dalam Menyelesaikan Soal Non-Kontekstual,” Pros. SI MaNIs (Seminar Nas. Integr. Mat. Dan Nilai-Nilai Islam., vol. 1, no. 1, pp. 356–362.

S. Suherman, A. M. Zaman, and F. Farida, “Fostering of Mathematical Critical Thinking Ability Using ARCS Model and Students’ Motivation,” JTAM (Jurnal Teor. Dan Apl. Mat., vol. 5, no. 1, pp. 134–143.

S. W. P. Nugroho, “The analysis of algebra creative thinking skill based on strong mathematical habit of mind,” J. Phys. Conf. Ser., vol. 1538, no. 1, p. 12100.

L. Uiterwijk-Luijk, M. Krüger, B. Zijlstra, and M. Volman, “Teachers’ role in stimulating students’ inquiry habit of mind in primary schools,” Teach. Teach. Educ., vol. 86, p. 102894.

S. Arikunto, Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta, 2002.

P. T. Safitri, “Analisis Habits Of Mind Matematis Siswa SMP Di Kota Tangerang,” AKSIOMA J. Progr. Stud. Pendidik. Mat., vol. 6, no. 2, pp. 205–217.

M. Fendrik, “Analisis Kemampuan Habits of Mind Matematis Siswa Kelas V Sekolah Dasar,” J. Sekol. Dasar Kaji. Pengemb. Pendidik., vol. 2, no. 2, pp. 80–91.




DOI: https://doi.org/10.36269/hjrme.v5i2.798

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Hipotenusa Journal of Research Mathematics Education (HJRME) indexed by:

 

 

Hipotenusa Journal of Research Mathematics Education (HJRME) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)Copyright © Online Journal System Universitas Muhammadiyah Lampung.  p-ISSN 2621-0630 | e-ISSN 2723-486X